Čo sú UTM tagy a ako vám pomôžu efektívne vyhodnocovať vaše kampane

Chcete presne vedieť odkiaľ sa o vás dozvedeli vaši zákazníci? Odkiaľ prišli na váš web? Začnite používať UTM tagy. Ak vám toto slovo nič nehovorí alebo sa v tejto problematike chcete zdokonaliť, tak je tento článok presne pre vás.

 

3 dôvody prečo používať UTM tagy:

1. Získate poriadok vo vašich kampaniach.

2. Dokážete sledovať výkonnosť vašich kampaní. Ak si vytvoríte PPC reklamu na Googli a neoznačíte si vaše odkazy UTM tagmi, tak vám všetky návštevy z PPC reklamy Analytics označí ako google/organic (neplatená návštevnosť z vyhľadávania).

3. Šetríte váš marketingový rozpočet. Cieľom je mať prehľad o tom, ktoré kampane sú pre vás ziskové, aby ste váš marketingový rozpočet míňali čo najefektívnejšie.

 

Čo sú UTM tagy

UTM tagy sú značky, ktoré vkladáme za URL linku. Vďaka týmto značkám (parametrom) dokážete v Google Analytics odsledovať koľko zákazníkov a z akého zdroja prišlo a vykonalo vami požadovanú akciu – či prišli z newslettra, z príspevku na Facebooku alebo z PPC reklamy na Googli či Facebooku a pod. Cieľom UTM tagov je, aby ste mali dlhodobý prehľad o tom, ktoré kanály vám prinášajú najviac návštev, resp. konverzií. Poďme si ukázať ako to vyzerá v praxi.

Link bez UTM tagov:

https://www.zlavadna.sk/blog/partneri

Link s UTM tagmi:

https://www.zlavadna.sk/blog/partneri/?utm_source=facebook.com&utm_medium=cpc&utm_campaign=blog-pre-partnerov

 

Čo má UTM tag obsahovať

UTM tagy obsahujú 4 základné parametre:

1. Zdroj (utm_source): tento parameter označuje zdroj návštevy, z ktorej návštevník prišiel. Môže to byť newsletter, Facebook, Google, blog a iné. Uvedieme si jednoduchý príklad na tomto linku:

https://www.zlavadna.sk/zlava_194779_nezabudnutelna-jazda-na-psom-zaprahu?utm_source=zlavadna.sk&utm_medium=referral&utm_campaign=psi-zaprah

Návštevník sa na ponuku dostal zo ZľavaDňa, preto „?utm_source=zlavadna.sk“. Jedná sa o odkazujúci externý web, ktorý Google štandardne označuje ako „referral“ (medium) a „&utm_campaign=psi-zaprah“ vyjadruje názov kampane.

Pri uvádzaní zdroja je veľmi dôležitá konzistentnosť. Preto označujte ten daný zdroj vždy rovnako. Napríklad Facebook ako zdroj vždy odporúčame označovať ako „facebook.com“, nie raz „facebook“ a inokedy „fb.com“. Vždy jednotne „facebook.com“. V opačnom prípade ťažko vyhodnotíte návštavnosť z tohto zdroja.

2. Médium (utm_medium): vyjadruje typ média, napr. cpc – platené vyhľadávanie, organic – neplatené vyhľadávanie, banner, mail a pod.

http://www.hotel.sk/jarny_pobyt_2017?utm_source=etarget&utm_medium=cpc&utm_campaign=zimna-ponuka-2017

Vysvetlenie: Na vašu stránku http://www.hotel.sk/jarny_pobyt_2017 sa zákazník preklikol z reklamnej siete Etarget (kde ste si objednali iznerciu), preto je source (zdroj) etarget. Médium je CPC reklama. Campaign (kampaň) predstavuje názov kampane.

3. Kampaň (utm_campaign): vyjadruje názov kampane alebo označuje dátum príspevku na Facebooku, resp. dátum odoslania newslettra a pod. V praxi to môže vyzerať takto:

http://www.menoobchodu.sk/vypredaj?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=jarny-vypredaj-2017

4. Obsah reklamy (utm_content)

Posledný parameter, obsah reklamy, je nepovinný. Viete ho využiť pri AB testovaní na odlíšenie reklám alebo linkov, ktoré smerujú na rovnakú URL adresu. Napríklad ak testujete niekoľko verzií bannerov a chcete zistiť, na ktorý z nich zákazníci najviac klikajú alebo ak máte v texte viackrát uvedený rovnaký link a chcete zistiť na ktorý ľudia viac klikali, opäť použijete tento parameter. Ak sa jedná o bannery s odlišnými rozmermi, tak je vhodné uviesť rozmer bannera do tohto parametra, ak vám to pomôže pri vyhodnocovaní. Ukážme si to na príklade:

https://www.zlavadna.sk/special/objavte-slovensko-inspiracie?utm_source=newsletter&utm_medium=mail&utm_campaign=objavte-slovensko&utm_content=banner1

Ak si horeuvedený link rozbijeme na drobné, tak na špeciálnu stránku ObjavteSlovensko sme sa preklikli z newslettra, konkrétne z prvého banneru s názvom “banner1“.

utm tagy analytics

 

Pomôcka, ktorá vytvorí UTM tag za vás

Ak si nie ste istý vytváraním UTM tagov k vašim kampaniam, tak sa vám určite bude hodiť nástroj Campaign URL builder od Googlu. Po zadaní základných parametrov vám vygeneruje váš UTM kód, ktorý môžete hneď použiť.

 

Na čo si dať pozor

Tvorba UTM tagov má svoje pravidlá, ktoré je potrebné dodržiavať, aby ste následne mali v Google Analytics presné a neskreslené dáta. Tu platia 3 základné pravidlá:

1. Dajte si pozor na malé a veľké písmená. Ak raz pri tagovaní použijete slovo „zlavadna“ a druhýkrát „ZlavaDna“ tak to Google Analytics vyhodnotí ako dva odlišné tagy.

2. Namiesto medzier používajte pomĺčku „-“(viď príklady vyššie).

3. Zabudnite na diakritiku. Niektoré prehliadače s tým majú problém. Pri vytváraní UTM tagov sa diakritike radšej vyhnite a máte o jednu starosť menej.

 

Kde mám vytvorený UTM tag dať?

Všade tam, kde vkladáte klasický link, ktorý si chcete merať, dávate link s UTM tagmi. Napríklad si chcete odsledovať koľko ľudí kliklo na váš web z Facebook príspevku tak namiesto bežného linku vytvoríte link s UTM tagmi a ten vložíte do Facebook príspevku. Link si môžete skrátiť vďaka tomuto nástroju od Googlu. Po jeho použití bude pôvodný dlhý link https://www.zlavadna.sk/blog/partneri/top-10-partnerov-zlavadna-v-roku-2016 vyzerať takto: https://goo.gl/37cILQ. Vyzerá to lepšie pre používateľa a šetrí to miesto vo vašom príspevku.

Niektoré platformy vám otagujú linky automaticky. Napr. ak posielate newslettre cez Mailchimp, tak ten vám vkladá UTM tagy do linkov automaticky.

 

Ako vyhodnocovať UTM tagy?

Začali ste používať UTM tagy a chcete si vyhodnotiť prvé kampane pri ktorých ste ich použili? Výborne, poďme na to: prihláste sa do vášho konta Google Analytics a v ľavom stĺpci kliknite na Akvizícia (Acquistion) >> potom na Všetka návštevnosť (All traffic) >> Zdroj/Médium (Source/Medium). Následne vyberte zo Sekundárna dimenzia (Secondary dimension) možnosť Inzercia >> a nakoniec možnosť Kampaň (Campaign). V stĺpci Relácie vidíte počty preklikov na uvedenú URL linku vďaka UTM tagu, ktorý ste mu nastavili. Ako vidíte v stĺpcoch Zdroj/médiumKampaň sú uvedené jednotlivé UTM parametry, z ktorých sme poskladali celý UTM tag daného linku.

utm tagy analytics

 

Majte poriadok vo svojich dátach

Odporúčame vám ukladať si všetky UTM tagy, aj s výsledkami, do jednej tabuľky v Exceli. Ak u vás majú na starosti kampane viacero ľudí tak je dobré, aby tabuľka bola zdieľateľná. Nato vám ideálne poslúžia Tabuľky od Googlu. Všetky vyhodnotenia existujúcich, ale aj predošlých kampaní, tak máte vždy poruke online.

Ak máte otázky, tak nám kľudne napíšte do komentárov pod článkom. Rád vám poradím :)


Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Nikolaj Tzankov

B2B Marketing Specialist

Nikolaj sa venuje B2B marketingu a komunikácii s partnermi. Rád píše blogy a vyrába infografiky. Vyštudoval marketing a zaujíma sa o novinky zo sveta marketingu. Má rád dobré jedlo a šport.

Ďalšie články z kategórie Marketing:

ZľavaDňa využíva súbory cookies, ktoré nám pomáhajú zlepšovať vašu používateľskú skúsenosť a pre marketingové účely. Viac informácií nájdete tu. Rozumiem